Dział I Środowisko przyrodnicze Polski
Położenie i obszar Polski. Regiony fizycznogeograficzne (2 godz.)
- podaje cechy położenia fizycznogeograficznego Polski;
- odczytuje współrzędne geograficzne skrajnych punktów;
- oblicza rozciągłość południkową i równoleżnikową Polski;
- podaje konsekwencje rozciągłości południkowej i równoleżnikowej;
- opisuje granice Polski i wymienia jej sąsiadów;
- przedstawia obszary morskie wchodzące w skład terytorium Polski;
- przedstawia podział Polski na regiony fizycznogeograficzne na podstawie mapy tematycznej:
- Pobrzeża Południowobałtyckie (Nizina Szczecińska, Pobrzeże Koszalińskie, Pobrzeże Gdańskie z Żuławami Wiślanymi);
- Pojezierza Polskie (Pomorskie, Wielkopolskie, Mazurskie);
- Niziny Środkowopolskie (Wielkopolska, Śląska, Północnopodlaska, Mazowiecka, Polesie Lubelskie);
- Wyżyny Polskie (Wyżyna Śląska, Wyżyna Lubelska, Wyżyna Małopolska, w tym Krakowsko-Częstochowska, Niecka Nidziańska, Kielecko-Sandomierska z Górami Świętokrzyskimi);
- Kotliny (Sandomierska, Oświęcimska);
- Góry (Sudety, Karpaty)
Budowa geologiczna Polski (2 godz.)
- przedstawia budowę geologiczną Polski na tle struktur geologicznych Europy (platforma wschodnioeuropejska, obszar fałdowań paleozoicznych, obszar fałdowań alpejskich);
- omawia budowę prekambryjskiej platformy wschodnioeuropejskiej (terminy: fundament, tarcza, osady, obniżenie, wyniesienie);
- wymienia i opisuje jednostki tektoniczne występujące na obszarze Polski;
- wyjaśnia znaczenie terminów: płyta, monoklina, fałd, antyklina, synklina, uskok, rów tektoniczny, zrąb tektoniczny;
- omawia najważniejsze wydarzenia z przeszłości geologicznej Polski na podstawie tabeli stratygraficznej.
Surowce mineralne Polski
- przedstawia podział surowców mineralnych;
- wyjaśnia uwarunkowania tworzenia się i występowania złóż mineralnych;
- wyjaśnia przyczyny zróżnicowania rozmieszczenia surowców mineralnych w Polsce;
- wskazuje na mapie rozmieszczenie głównych surowców mineralnych Polski;
- omawia znaczenie gospodarcze głównych surowców mineralnych Polski
Ukształtowanie powierzchni Polski. Zlodowacenia (2 godz.)
- podaje cechy ukształtowania powierzchni Polski;
- analizuje krzywą hipsograficzną Polski;
- wymienia czynniki wpływające na ukształtowanie powierzchni Polski;
- omawia zlodowacenia na obszarze Polski oraz ich zasięgi
- podaje różnice między krajobrazem staroglacjalnym a krajobrazem młodoglacjalnym;
- wymienia formy rzeźby polodowcowej i omawia ich rozmieszczenie na obszarze Polski na podstawie mapy tematycznej;
- omawia wpływ klimatu peryglacjalnego na rzeźbę Polski (pokrywy lessowe, wydmy, gołoborza).
Klimat Polski (2 godz.)
• omawia cechy klimatu Polski na podstawie map klimatycznych i klimatogramów
• wyjaśnia różnice między astronomicznymi, kalendarzowymi i klimatycznymi porami roku
• charakteryzuje czynniki kształtujące klimat Polski
• przedstawia wpływ mas powietrza na pogodę w Polsce
• omawia zróżnicowanie przestrzenne temperatury powietrza, opadów atmosferycznych, okresu wegetacyjnego i wiatrów w Polsce
• ocenia gospodarcze konsekwencje długości trwania okresu wegetacyjnego w różnych regionach Polski
• wyjaśnia mechanizm powstawania bryzy dziennej i bryzy nocnej
Zasoby wodne Polski. Sieć rzeczna
- charakteryzuje zasoby wodne Polski;
- wyjaśnienie znaczenie terminów: melioracja, retencja;
- wskazuje obszary nadwyżek i niedoborów wody w Polsce,
- wyjaśnia przyczyny (naturalne i antropogeniczne) niedoborów wody w Polsce;
- przedstawia cechy i zróżnicowanie sieci rzecznej Polski;
- wskazuje na mapie rzeki: Wisła, Odra, Noteć, Warta, Bóbr, Nysa Łużycka, Nysa Kłodzka, Barycz, Brda, Wda, Drwęca, Wkra, Narew, Bug, Bzura, Pilica, Wieprz, San, Dunajec, Raba, Łeba, Słupia, Wieprza, Parsęta;
- podaje przyczyny powstawania powodzi w Polsce;
- wymienia rodzaje powodzi występujących w Polsce;
- omawia skutki powodzi;
- opisuje sposoby zaobiegania powodzią oraz ograniczania ich negatywnych skutków.
Jeziora w Polsce
- opisuje rozmieszczenie jezior w Polsce;
- wskazuje na mapie wybrane jeziora w Polsce, podaje ich typy genetyczne oraz opisuje, w jaki sposób powstały:
- Śniardwy, Mamry;
- Czarny Staw pod Rysami, Czarny Staw Gąsiennicowy;
- Łebsko, Wicko, Jamno;
- Jeziora Pojezierza Łęczyńsko-Włodawskiego;
- Jezioro Czerniakowskie;
- Dąbie, Druzno;
- Włocławskie, Solińskie, Zegrzyńskie.
- omawia znaczenie jezior w Polsce;
- przedstawia typy sztucznych zbiorników wodnych i podaje ich przykłady;
- wskazuje lokalizację największych sztucznych zbiorników w Polsce;
- omawia funkcje sztucznych zbiorników w Polsce.
Środowisko przyrodnicze Morza Bałtyckiego
- • przedstawia cechy Morza Bałtyckiego na podstawie mapy tematycznej
• charakteryzuje linię brzegową i typy wybrzeży Morza Bałtyckiego
• omawia genezę Morza Bałtyckiego na podstawie map tematycznych
• omawia zróżnicowanie zasolenia i temperatury powierzchniowej warstwy wód Bałtyku
• opisuje florę i faunę Bałtyku
• przedstawia i ocenia stan środowiska przyrodniczego wód Bałtyku
• omawia formy ochrony Morza Bałtyckiego
Dział II. Związki między elementami środowiska
Zróżnicowanie środowiska Tatr (2 godz.)
- opisuje położenie i obszar Tatr;
- przedstawia podział Tatr (Tatry Zachodnie, Tatry Wysokie i Tatry Bielskie);
- omawia budowę geologiczną Tatr;
- omawia wpływ procesów zewnętrznych na rzeźbę Tatr (wietrzenie, erozja, akumulacja);
- charakteryzuje formy rzeźby wysokogórskiej, opisuje ich genezę (turnie, granie, żleby, stożki piargowe, doliny U-kształtne, kotły polodowcowe);
- przedstawia formy krasu powierzchniowego i podziemnego w Tatrach (żłobki krasowe, wywierzyska, bramy, wąwozy, jaskinie);
- opisuje wody powierzchniowe w Tatrach;
- omawia czynniki wpływające na odrębność klimatyczną Tatr;
- charakteryzuje piętra klimatyczno-roślinne w Tatrach;
- opisuje świat zwierząt w Tatrach;
- charakteryzuje działalność człowieka w Tatrach;
- porównuje środowisko Tatr Wysokich ze środowiskiem Tatr Zachodnich.
Charakterystyka środowiska Sudetów, Bieszczad i Gór Świętokrzyskich
- opisuje położenie Bieszczad (Karpaty - Beskidy Wschodnie - Bieszczady);
- omawia budowę geologiczną Bieszczad (góry fałdowe, flisz karpacki);
- omawia florę i faunę Bieszczad;
- charakteryzuje wody powierzchniowe Bieszczad;
- omawia budowę geologiczną Sudetów (orogenezy kaledońska i hercyńska, mezozoiczna powierzchnia zrównania, odmłodzenie podczas orogenezy alpejskiej);
- wymienia cechy klimatu górskiego w Sudetach;
- podaje charakterystyczne cechy sieci rzecznej w Sudetach;
- przedstawia podział Sudetów;
- omawia cechy środowiska geograficznego Gór Świętokrzyskich (m.in. gołoborza);
- charakteryzuje krajobraz gór niskich.
Wpływ budowy geologicznej na środowisko wyżyn
- opisuje położenie, obszar oraz dzieje geologiczne pasa wyżyn;
- opisuje środowisko przyrodnicze Wyżyny Śląskiej (Góra św. Anny, surowce naturalne, stosunki wodne - termin "dział wodny");
- omawia środowisko przyrodnicze Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej (skały budujące, zjawiska i formy krasowe, surowce, rędziny);
- charakteryzuje najważniejsze cechy środowiska Niecki Nidziańskiej (less, surowce mineralne);
- charakteryzuje cechy Wyżyny Lubelskiej i Roztocza (lessy, wapienie i margle, formy terenu - wąwozy lessowe, żyzne gleby - czarnoziemy);
- omawia wpływ czynników przyrodniczych na działalność gospodarczą człowieka w pasie wyżyn.
Wpływ zlodowaceń na środowisko nizin
- opisuje i wskazuje na mapie położenie nizin (Wielkopolska, Śląska, Mazowiecka, Północnopodlaska, Południowopodlaska, Polesie);
- omawia wpływ zlodowaceń na obecność utworów powierzchniowych nizin (gliny zwałowe, piaski i żwiry);
- opisuje wpływ procesów denudacyjnych w klimacie peryglacjalnym;
- wyjaśnia, czym jest krajobraz staroglacjalny i opisuje genezę form terenu nizin (wysoczyzny moreny dennej, zdenudowane moreny czołowe, sandy, pradoliny;
- wskazuje na mapie miejsca wydobywania surowców mineralnych (węgiel brunatny, węgiel kamienny, rudy miedzi, sól kamienna, sól magnezowo-potasowa, wapienie i margle);
- na podstawie niecki warszawskiej wyjaśnia, czym są wody subartezyjskie;
- omawia cechy wód powierzchniowych nizin;
- charakteryzuje zróżnicowanie klimatyczne nizin (przejściowość klimatu, cień opadowy);
- omawia użytkowanie terenu w pasie nizin i występującą tam roślinność.
Wpływ zlodowaceń na środowisko pojezierzy
- omawia granice i podział pojezierzy;
- omawia zlodowacenia na obszarze pojezierzy;
- opisuje formy rzeźby młodoglacjalnej pasa pojezierzy (z podziałem na formy erozyjne i akumulacyjne oraz glacjalne i fluwioglacjalne);
- omawia cechy wód powierzchniowych pasa pojezierzy;
- opisuje różnice w budowie jezior morenowych i rynnowych;
- wskazuje na mapie przykłady jezior rynnowych i polodowcowych (w tym największe i najgłębsze);
- omawia najważniejsze cechy klimatu pasa pojezierzy;
- omawia gleby i roślinność pasa pojezierzy;
- charakteryzuje użytkowanie terenu na pojezierzach.
Zróżnicowanie rzeźby pobrzeży Bałtyku
- omawia przebieg granic i podział na krainy geograficzne pasa Pobrzeży Południowobałtyckich;
- opisuje przebieg linii brzegowej;
- wyjaśnia, jak powstały jeziora Łebsko, Gardno (przybrzeżne) oraz Dąbie i Druzno (deltowe);
- wymienia charakterystyczne cechy wybrzeży niskich i wybrzeży wysokich;
- omawia powstawanie mierzei, klifu i delty;
- opisuje wpływ Bałtyku na klimat pobrzeży;
- wyjaśnia mechanizm powstawania bryzy dziennej i nocnej;
- omawia wody powierzchniowe pasa pobrzeży;
- omawia wpływ środowiska przyrodniczego na gospodarowanie w pasie pobrzeży.
Dział III. Krajobrazy Polski
Zróżnicowanie krajobrazów
• wyjaśnia pojęcie krajobrazu
• wymienia elementy krajobrazu
• podaje czynniki wpływające na wygląd krajobrazu
• wyjaśnia, czym są krajobrazy przyrodnicze i krajobrazy kulturowe
• podaje przykłady krajobrazów wyróżnionych ze względu na stopień przekształcenia środowiska
• porównuje krajobrazy przyrodnicze z krajobrazami kulturowymi
• omawia cechy krajobrazu harmonijnego
• przedstawia podział krajobrazów ze względu na rzeźbę terenu
• charakteryzuje funkcje krajobrazów
• przedstawia zagrożenia krajobrazów oraz działania człowieka na rzecz ich ochrony
Krajobrazy przyrodnicze
• wyjaśnia, czym są krajobrazy przyrodnicze
• wymienia typy krajobrazów przyrodniczych występujące w Polsce (krajobrazy wód powierzchniowych, krajobrazy bagienno-łąkowe, krajobrazy leśne, krajobrazy murawowe, krajobrazy górskie występujące ponad górną granicą lasów) i podaje ich cechy
• charakteryzuje wybrane typy i podtypy krajobrazów przyrodniczych
Krajobrazy kulturowe
• wyjaśnia, czym są krajobrazy kulturowe
• wymienia typy krajobrazów kulturowych i podaje ich charakterystyczne cechy
• charakteryzuje wybrane krajobrazy kulturowe (krajobrazy wiejskie, krajobrazy podmiejskie i rezydencjalne, krajobrazy małomiasteczkowe, krajobrazy wielkomiejskie, krajobrazy przemysłowe, krajobrazy górnicze, krajobrazy komunikacyjne)
• wymienia typy krajobrazów kulturowych występujące na Mazowszu
Promocja i ochrona walorów krajobrazów Polski
• wyjaśnia pojęcie krajoznawstwa
• przedstawia działania podejmowane w ramach promocji walorów krajobrazowych
• wymienia organizacje krajoznawcze w Polsce i podaje ich główne cele
• omawia system promocji turystycznej Polski w kraju i za granicą na podstawie schematu
• wymienia najważniejsze działania Polskiej Organizacji Turystycznej
• wyjaśnia, na czym polega ochrona walorów krajobrazowych i podaje przykłady działań podejmowanych w jej ramach
Dział IV. Ludność i urbanizacja w Polsce
Liczba ludności Polski i jej zmiany
• opisuje zmiany liczby ludności Polski po II wojnie światowej
• oblicza wskaźnik dynamiki zmian liczby ludności Polski
• analizuje trójstopniowy podział administracyjny Polski na podstawie map
• analizuje prognozy demograficzne dla Polski
• przedstawia skutki depopulacji w Polsce
• proponuje działania przeciwdziałające depopulacji w Polsce
Struktura demograficzna ludności Polski
• podaje przyczyny zmian przyrostu naturalnego ludności Polski od II wojny światowej
• oblicza współczynnik przyrostu naturalnego
• omawia przestrzenne zróżnicowanie współczynnika przyrostu naturalnego w Polsce
• analizuje zmiany współczynnika dzietności w Polsce i jego zróżnicowanie przestrzenne
• przedstawia działania państwa podejmowane w ramach polityki prorodzinnej i ich wpływ na zachowania prokreacyjne Polaków
• omawia strukturę ludności według wieku na podstawie wykresu
• przedstawia przestrzenne zróżnicowanie wskaźnika starości demograficznej
• podaje przyczyny starzenia się polskiego społeczeństwa
• analizuje strukturę ludności według płci
• przedstawia zróżnicowanie współczynnika feminizacji
• oblicza współczynnik feminizacji
• charakteryzuje strukturę ludności Polski według płci i wieku
Rozmieszczenie ludności w Polsce
• omawia prawidłowości w rozmieszczeniu ludności w Polsce
• oblicza wskaźnik gęstości zaludnienia
• wskazuje na mapie przedstawiającej gęstość zaludnienia w Polsce regiony silnie i słabo zaludnione
• analizuje wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na rozmieszczenie ludności w Polsce
• wyjaśnia przyczyny nierównomiernego rozmieszczenia ludności w Polsce
• omawia skutki nierównomiernego rozmieszczenia ludności w Polsce
Migracje
• omawia przyczyny migracji wewnętrznych w Polsce
• omawia przyczyny migracji zagranicznych w Polsce
• podaje kierunki najnowszej fali migracji zagranicznych Polaków
• przedstawia główne motywy migracji Polaków na początku XXI w.
• podaje główne kierunki współczesnych migracji Polaków i wielkość ruchów migracyjnych
• analizuje przyrost rzeczywisty ludności Polski i jego składowe na podstawie wykresu
• oblicza współczynnik przyrostu rzeczywistego
• charakteryzuje rozmieszczenie Polonii na świecie
Zróżnicowanie etnograficzne ludności Polski
• wyjaśnia różnice między mniejszością narodową a mniejszością etniczną
• wymienia mniejszości narodowe w Polsce
• charakteryzuje mniejszości etniczne w Polsce
• przedstawia przestrzenne zróżnicowanie rozmieszczenia przedstawicieli mniejszości narodowych i etnicznych Polsce
• charakteryzuje przyczyny zróżnicowania etnograficznego ludności Polski
• wymienia wybrane regiony etnograficzne w Polsce
• charakteryzuje wybrane grupy etnograficzne w Polsce
• podaje przyczyny niewielkiego zróżnicowania narodowo-etnicznego ludności Polski
Rynek pracy w Polsce
• wyróżnia ekonomiczne grupy wiekowe ludności (ludność w wieku przedprodukcyjnym, produkcyjnym i poprodukcyjnym);
• wymienia mierniki poziomu aktywności zawodowej ludności Polski (współczynnik aktywności zawodowej, wskaźnik zatrudnienia, stopa bezrobocia);
• wyjaśnia pojęcie współczynnika aktywności zawodowej;
• charakteryzuje zatrudnienie w głównych sektorach gospodarki;
• omawia formy zatrudnienia w Polsce;
• omawia czynniki kształtujące podaż pracy i popyt na pracę;
• podaje przykłady przyczyn i skutków bezrobocia w Polsce;
• analizuje zróżnicowanie stopy bezrobocia w Polsce na podstawie mapy.
Zróżnicowanie poziomu życia ludności Polski
• wymienia wskaźniki dotyczące oceny poziomu życia ludności;
• porównuje poziom życia ludności w Polsce z poziomem życia w innych krajach;
• wyjaśnia przyczyny ubóstwa w Polsce;
• wymienia wskaźniki ubóstwa w Polsce;
• opisuje działania władz państwa mające na celu przeciwdziałanie ubóstwu lub ograniczanie jego rozmiarów.
Preferencje wyborcze Polaków
• wymienia organy władzy publicznej wybierane w demokratycznych wyborach w Polsce
• wyjaśnia różnice między referendami ogólnokrajowymi a referendami lokalnymi
• analizuje frekwencję wyborczą w Polsce na podstawie wykresu
• omawia przestrzenne zróżnicowanie frekwencji wyborczej w Polsce na podstawie map
• wymienia główne opcje polityczne w Polsce
• wymienia przyczyny zróżnicowania przestrzennego preferencji wyborczych Polaków
Urbanizacja i miejska sieć osadnicza w Polsce
• charakteryzuje rozwój miejskiej sieci osadniczej
• określa wpływ przemian społeczno-gospodarczych na przebieg urbanizacji w Polsce
• wyjaśnia, czym jest wskaźnik urbanizacji
• wymienia najludniejsze miasta Polski na podstawie danych statystycznych i wskazuje te miasta na mapie
• omawia funkcje polskich miast i podaje ich przykłady
• charakteryzuje zespoły miejskie i podaje przykłady aglomeracji
• wyjaśnia, czym są inteligentne miasta, i podaje ich przykłady
Życie w polskich miastach
• opisuje czynniki warunkujące poziom życia w polskich miastach
• podaje przyczyny gettoizacji przestrzeni miejskiej
• omawia skutki gettoizacji przestrzeni miejskiej
• przedstawia działania związane z rewitalizacją podupadłych dzielnic miast
• omawia czynniki sprzyjające zmianie miejsca zamieszkania i te, które ją utrudniają
Osadnictwo wiejskie w Polsce
• charakteryzuje wybrane typy genetyczne kształtów wsi w Polsce
• określa przyczyny zmian w osadnictwie wiejskim w Polsce
• przedstawia demograficzne i społeczne przemiany na obszarach wiejskich
• opisuje funkcjonalne i przestrzenne przemiany na obszarach wiejskich
• wymienia cechy strefy podmiejskiej
• opisuje wady i zalety życia na wsi
Dział V. Gospodarka Polski
Warunki rozwoju rolnictwa w Polsce - 2 godz. lekc.
- omawia wpływ rolnictwa na społeczeństwo i gospodarkę Polski;
- opisuje przyrodnicze warunki rozwoju rolnictwa w Polsce;
- wskazuje na mapie obszary o najkorzystniejszych i najmniej korzystnych warunkach rozwoju rolnictwa w Polsce;
- omawia pozaprzyrodnicze czynniki rozwoju rolnictwa w Polsce;
- analizuje wpływ przystąpienia Polski do Unii Europejskiej na kondycję i przyszłość polskiego rolnictwa.
Rolnictwo ekologiczne w Polsce
- definiuje, czym jest rolnictwo ekologiczne;
- podaje cechy rolnictwa ekologicznego;
- wymienia gospodarcze i społeczne czynniki ułatwiające i utrudniające prowadzenie w Polsce gospodarstwa ekologicznego;
- uzasadnia konieczność certyfikacji żywności ekologicznej;
- wymienia cechy żywności ekologicznej.
Przemiany przemysłu w Polsce
- wymienia gospodarcze, społeczne i przestrzenne funkcje przemysłu;
- opisuje rozwój przemysłu (główne ośrodki przemysłowe) pod zaborami;
- wymienia wielkie inwestycje przemysłowe okresu międzywojennego;
- opisuje rozwój przemysłu po II wojnie światowej;
- opisuje cechy polskiej gospodarki na progu przemian społeczno-ustrojowych w 1989r.;
- wyjaśnia, czym była restrukturyzacja przemysłu i podaje jej przyczyny;
- wymienia pozytywne i negatywne skutki restrukturyzacji przemysłu po 1989 roku;
- przedstawia wpływ przystąpienia Polski do Unii Europejskiej na rozwój/zniszczenie polskiego przemysłu.
Przemysł zaawansowanych technologii w Polsce
Dolina Lotnicza - film (1:34) o przemyśle lotniczym na Podkarpaciu
• wymienia i charakteryzuje czynniki decydujące o lokalizacji przemysłu zaawansowanych technologii w Polsce
• przedstawia uwarunkowania rozwoju przemysłu high-tech w Polsce
• przedstawia rozmieszczenie ośrodków przemysłu zaawansowanych technologii w Polsce
• wymienia najważniejsze działy przemysłu high-tech w Polsce
• omawia znaczenie działalności badawczo-rozwojowej w rozwoju przemysłu high-tech
• porównuje wydatki na działalność badawczo-rozwojową w Polsce z innymi krajami UE
• omawia działalność parku naukowo-technologicznego na przykładzie Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego Gdynia
Transport w Polsce
• wymienia rodzaje transportu funkcjonujące w Polsce
• opisuje rozwój transportu samochodowego w Polsce
• opisuje zróżnicowanie gęstości dróg kołowych według województw oraz przebieg autostrad i dróg ekspresowych
• omawia zróżnicowanie sieci kolejowej w Polsce
• podaje przyczyny nierównomiernej gęstości sieci kolejowej
• przedstawia lokalizację sieci tramwajowych oraz systemu metra w Polsce
• omawia czynniki wpływające na rozwój transportu śródlądowego w Polsce
• przedstawia perspektywy rozwoju żeglugi śródlądowej w Polsce
• wymienia główne polskie porty lotnicze
• omawia transport przesyłowy w Polsce
• wymienia i wskazuje na mapie główne węzły i terminale transportowe w Polsce oraz omawia ich znaczenie dla gospodarki kraju
Gospodarka morska Polski
Polska morska - trochę propagandowy, ale ciekawy film o gospodarce morskiej
• wymienia rodzaje działalności gospodarczej zaliczane do gospodarki morskiej
• omawia stan polskiej floty handlowej
• przedstawia obroty ładunkowe w polskich portach morskich na podstawie danych statystycznych
• wskazuje na mapie główne porty handlowe i pasażerskie na polskim wybrzeżu
• wymienia grupy ładunkowe, w których przeładunku specjalizują się poszczególne porty morskie
• ocenia szanse i zagrożenia rozwoju polskiej żeglugi promowej na Bałtyku
• przedstawia przemiany zachodzące w polskim przemyśle stoczniowym
• ocenia możliwości rozwoju przemysłu stoczniowego w Polsce
• przedstawia stan i perspektywy rozwoju polskiego rybołówstwa
• wskazuje na mapie główne porty rybackie na polskim wybrzeżu
Walory turystyczne Polski
• przedstawia i ocenia walory przyrodnicze oraz walory kulturowe sprzyjające rozwojowi turystyki w Polsce
• wymienia główne obszary turystyczne Polski
• analizuje stan infrastruktury turystycznej w Polsce
• przedstawia polskie obiekty znajdujące się na Liście światowego dziedzictwa UNESCO
• prezentuje wartości obiektów stanowiących dziedzictwo kulturowe Polski na przykładzie wybranego regionu lub szlaku turystycznego
• projektuje trasę wycieczki uwzględniającą atrakcje turystyczne w wybranej miejscowości lub w wybranym regionie z wykorzystaniem mapy i odbiornika GPS
Dział VI. Stan środowiska i jego ochrona w Polsce
Stan środowiska w Polsce
• omawia stan środowiska przyrodniczego w Polsce i jego zmiany w XX i XXI w.
• podaje przyczyny zmniejszania się emisji zanieczyszczeń powietrza w Polsce
• wymienia rodzaje i przyczyny zanieczyszczeń powietrza
• podaje przyczyny zanieczyszczeń wód
• wskazuje różnice w składzie ścieków przemysłowych i ścieków komunalnych
• wymienia przyczyny degradacji gleb
• wymienia rodzaje odpadów stanowiących zagrożenie dla środowiska
• analizuje produkcję odpadów przemysłowych i komunalnych w Polsce
• zdobywa informacje dotyczące szkód w środowisku i zanieczyszczeń powierzchni ziemi w swoim regionie
• dokonuje analizy stanu środowiska w Polsce i w swoim regionie oraz przedstawia wnioski z tej analizy na podstawie danych statystycznych i aplikacji GIS
Ochrona środowiska przyrodniczego w Polsce
• wyjaśnia, dlaczego należy chronić środowisko przyrodnicze
• prezentuje przykłady działań na rzecz ochrony przyrody podejmowane w Polsce
• przedstawia formy ochrony przyrody w Polsce oraz ich rozmieszczenie
• wymienia parki narodowe w Polsce i opisuje ich walory środowiskowe
• opisuje rodzaje obszarów chronionych oraz indywidualne formy ochrony przyrody w Polsce
• wymienia przykłady gatunków roślin i zwierząt objętych ochroną gatunkową
• wyjaśnia, na czym polegają restytucja gatunków i reintrodukcja
• przedstawia międzynarodowe formy ochrony przyrody
• podaje przykłady działań na rzecz ochrony środowiska, które mogą być podejmowane przez każdego człowieka
Dział VII. Badania i obserwacje terenowe
Wpływ przedsiębiorstwa na najbliższe otoczenie
• przygotowuje się do prowadzenia badań terenowych, wybiera zakład usługowy lub przedsiębiorstwo będące przedmiotem badań
• zbiera informacje o przedsiębiorstwie lub zakładzie usługowym
• przygotowuje kwestionariusz wywiadu
• przeprowadza wywiad z przedstawicielem przedsiębiorstwa na temat wpływu przedsiębiorstwa na otoczenie
• zbiera informacje do analizy wpływu przedsiębiorstwa na środowisko geograficzne
• analizuje zebrane informacje
• przedstawia wyniki analiz i ocenia wpływ badanego przedsiębiorstwa na rozwój gospodarczy najbliższego otoczenia
Ocena dostępności i jakości usług w najbliższej okolicy
• przygotowuje się do prowadzenia badań terenowych, wybiera rodzaj usług, które będą oceniane pod kątem dostępności i jakości
• dokonuje wyboru obszaru badań
• zbiera informacje do analizy dostępności usług – wykorzystuje źródła internetowe, dane statystyczne, mapy oraz dane uzyskane podczas obserwacji w terenie
• przygotowuje kwestionariusz ankiety
• opracowuje wyniki ankiety
• przedstawia wyniki i wnioski z badań, dokonuje całościowej analizy zebranych informacji
Czynniki kształtujące poziom bezrobocia na lokalnym rynku pracy
• dokonuje wyboru obszaru badań
• zbiera dane statystyczne dotyczące bezrobocia na lokalnym rynku pracy z wykorzystaniem internetu (publikacje GUS i powiatowego urzędu pracy) oraz porównuje je z danymi statystycznymi dla województwa i całego kraju
• zbiera informacje dotyczące sytuacji na lokalnym rynku pracy podczas badań terenowych
• analizuje zebrane informacje
• przedstawia wyniki i wnioski z badań, identyfikuje czynniki kształtujące poziom bezrobocia w swoim regionie
Główne funkcje terenu wokół szkoły i ocena jego zagospodarowania
• dokonuje obserwacji terenu wokół szkoły i rozpoznaje elementy krajobrazu, sporządza dokumentację fotograficzną oraz notatki
• dokonuje analizy zagospodarowania terenu wokół szkoły i wyróżnia jego główne funkcje
• sporządza plan zagospodarowania przestrzennego terenu wokół szkoły wraz z wyróżnionymi wcześniej funkcjami
• przedstawia wnioski z badań
Struktura użytkowania gruntów w moim regionie
• dokonuje wyboru przedmiotu badań
• zbiera informacje do analizy struktury użytkowania gruntów rolnych lub gruntów zabudowanych i zurbanizowanych
• opisuje i analizuje strukturę użytkowania gruntów rolnych lub gruntów zabudowanych i zurbanizowanych na przykład na podstawie danych statystycznych z BDL
• analizuje oraz wyjaśnia strukturę użytkowania gruntów rolnych lub gruntów zabudowanych i zurbanizowanych
• prezentuje zebrane dane i przedstawia wnioski
Zmiany układu przestrzennego i wyglądu zabudowy w mojej miejscowości
• dokonuje wyboru obszaru badań i określa przedmiot badań
• zbiera informacje do analizy z różnych źródeł informacji dostępnych w internecie
• dokonuje analizy układu przestrzennego i zabudowy wybranego obszaru
• formułuje wnioski i prezentuje wyniki analiz
Rewitalizacja obszarów zdegradowanych
• określa cele rewitalizacji obszarów
• zbiera informacje na temat pomyślnie przeprowadzonej rewitalizacji obszarów zdegradowanych, np. zurbanizowanych lub poprzemysłowych
• dokonuje wyboru obszaru wymagającego rewitalizacji
• identyfikuje problemy występujące na wybranym obszarze
• przedstawia propozycje działań rewitalizacyjnych na wybranym obszarze
Moja miejscowość – analiza SWOT
• dokonuje wyboru obszaru badań
• określa zakres analizy SWOT
• zbiera informacje do analizy
• przedstawia wyniki analizy SWOT dla wybranej miejscowości